kuva

Sportax Enduro Series Levi – Ajamisen arvoinen reissu

20.6.2018

Tässä viime vuoden Enduro-kisan miesten sarjan voittaja Aki Färmin mietteitä kisasta!

Levi on tullut itselleni tutuksi yli 10 vuotta sitten, silloinkin pyöräilyn merkeissä. Levillä korkeuserometrejä löytyy huomattavasti enemmän, kuin mihin suurin osa Suomen pyöräilykansasta on tottunut. Jo yksinään tämä on luonut hyvät puitteet alamäkipyöräilylle ja viime vuosien saatossa myös maastopyöräendurolle.

Olen ollut mukana jokaisessa Levillä järjestetyssä endurokilpailussa. Tulevat kisat tulee olemaan neljännet Levillä ajettavat endurokilpailut. Reitit laskevat Levin huipulta lähes jokaiseen ilman suuntaan ja henkilökohtaisesti Kätkätunturi kruunaa koko homman. Monelle voi herätä kysymys, että miksi juuri Kätkätunturi? Siellä ajetaan SM-sarjan pisin erikoiskoe, joka kulkee patikointireittiä pitkin. Omasta mielestä Kätkä on juuri sitä, mitä enduro parhaimmillaan on. Levin rinteille on saatu tehtyä monipuolisia reittejä, jotka haastavat kuljettajat monella tapaa. Yksi niistä on vauhti, koska Levillä erikoiskokeiden keskituntivauhdit nousee paljon kovemmiksi kuin muissa SM-sarjan osakilpailuissa. Vuonna 2015 annoin kisaorganisaatiolle toivomuksen; ”Kun Etelä-Suomesta tänne saakka tullaan kisaa ajamaan, niin ajetaan sitten kunnolla.” Viime vuonna toivomukseen vastattiin ja kilpailusta tehtiin kaksipäiväiset. Tähän vielä erikoiskokeiden harjoittelut päälle. Tänä vuonna ajettavat kilpailut tulee olemaan niin ikään kaksipäiväiset.

Enduro on siinä mielessä haastava laji, että se vaatii hyvän peruskestävyyden ja vielä paremman lyhytkestoisen tehon tuoton. Kaiken lisäksi keskittyminen ei saa herpaantua, vaikka syke on punaisella heti startista erikoiskokeen maaliin saakka. Ilman hyvää peruskestävyyttä, ei kroppa palaudu erikoiskokeiden tuomasta rasituksesta. Pelkästä polkemisesta ei kuitenkaan ole kysymys, vaan muun kropan täytyy olla myös hyvässä kunnossa, erityisesti keskivartalon. Jos jonkun tipsin harrastajalle voin antaa, niin ajakaa harjoitukset järkevästi. Kilpailussa pitää pystyä ulosmittaamaan se paras suoritus. Vuosia kilpailuja kiertäneenä voin rehellisesti sanoa, että moni harrastaja ajaa itseltään jalat alta ennen varsinaista kisaa. Tutustukaa reitteihin ja ajakaa EK:iden kriittiset paikat kovaa. Levin järjestäen pitkillä erikoiskokeilla ei ole häpeä pysähtyä harjoituksissa pitämään pieni minuutin parin hengähdystauko.

Kilpailuun valmistautumisen jokainen tekee haluamallaan ja itsellensä parhaiten sopivalla tavalla. Jos jokin kilpailu meni huonosti tai jokin poikkeuksellisen hyvin, täytyy miettiä mitä esimerkiksi kisaviikolla tuli tehtyä. Paljonko ajoin pyörällä? Minkä tyyppistä se ajo oli? Mitä söin? Mitä join? Nukuinko hyvin? Jokaiselle tulee niitä huonoja päiviä, mutta oikealla valmistautumisella huonokin päivä voidaan kääntää kohtalaiseksi tai hyvä päivä vieläkin paremmaksi.

Ensikertalaiselle tämä ajatusmalli ei tietenkään päde. Lyhyet vinkit olisivat:
– Käy ajamassa enduropyörälläsi jossakin bike parkissa hissiavusteisesti muutamia kertoja ennen kisaa, että saat hyvän tatsin pyörään lukuisten toistojen ansioista.
– Tavalliset maastopyörälenkit eivät tietenkään ole pahitteeksi kunhan ne eivät kisaviikolla muodostu liian rasittaviksi.
– Syö ravinnerikasta ruokaa ja juo runsaasti vettä/vichyä.

Vaikka kisaan valmistautuminen olisi tehty hyvin, se ei kuitenkaan kanna läpi useita tuntia kestävän kisan. Tässä asiassa kannattaa kääntyä lisäravinnevalmistajan puoleen. Urheilujuomaa ja elektrolyyttitabletteja juomapulloon/-reppuun, energiageeleja ja -patukoita mukaan. Jos lisäravinteiden käyttäminen on uusi juttu, kannattaa niiden soveltuvuus itselleen testata ennen kilpailuja. Kilpailun aikana on vähintään yksi tauko, jonka aikana kerkiää syödä oikeaa kiinteää ruokaa, esimerkiksi leipää tms.

Leville lähden tekemään suorituksen, johon olen itse tyytyväinen. Sen mahdollistaa hyvä valmistautuminen, hyvä fiilis ja hyvät harjoitukset kilpailukaverien kanssa. Toki kilpailun voitosta lähdetään taistelemaan, mutta se ei ole itselleni tärkein juttu pyöräilyssä. Kolmena vuonna putkeen olen kokenut rengasrikon kilpailun alkuvaiheilla. Tulisiko tänä vuonna asiaan poikkeus? Ainakin toivotaan näin.

Kuva: Eero Lemmelä